עוברים לחלל שלנו

השינויים המהותיים בתקשורת האנושית הובילו לשינויים מהותיים לא פחות באופי התעסוקה של בני האדם. דיסציפלינת תכנון מרחבי העבודה לומדת כל הזמן את הדרכים להגיב לשינויים, באמצעות פענוח המניעים של העובד, הקשבה לצרכיו ומציאת פתרונות עיצוביים חכמים.

IN מגזין 2013

החלל הפתוח הגיח לאוויר העולם בשנות ה-70, במטרה לשפר את התקשורת הבינאישית והקבוצתית, והשתלט על כל חלקה טובה כשראו שהוא מצמצם את עלויות המעביד ומגדיל את מספר העובדים בחלל. יתרונות החלל הפתוח הם הדינמיות שלו (קל להטמיע בו טכנולוגיות חדשות) והגברת התקשורת בין העובדים, הן מבחינת תדירות והן מבחינת אופי התקשורת. הוא גם מבטא שינוי בתפיסת ההיררכיה התוך משרדית וגורם לכלל העובדים להרגיש כיחידה אחת. מוצרים מתקדמים שקיימים כיום בשוק מאפשרים לעצב את החלל באמצעות מחיצות מודולריות, ולאפשר בו תחושות של פרטיות ושיתופיות במקביל. אך לחלל הפתוח יש גם חסרונות – המחסור בחלל אישי גורר עמו הרבה הסחות דעת ואינטראקציות מיותרות. מחסור בפרטיות פסיכולוגית עלול להתבטא אצל העובדים בתחושה של חשיפת יתר ובעלייה ברמת הסטרס שלהם.

IN מג4זין 2013

כדי למקסם את היתרונות ולנטרל את החסרונות, האדריכל רם גולדברג, שמתמחה בעיצוב משרדים וחללי עבודה לחברות המובילות בישראל, ואחראי בין היתר על עיצוב המשרדים המרשמישים של חברת eBay ו-Neogames, מספק כמה תובנות חשובות לדבריו: האופן-ספייס הקונבנציונלי עושה שימוש בקירות בגובה 1.5 מטר ומייצר למעשה "חדרים לעניים ולזוטרים", הוא משדר פרקטיות ויזואלית ותו לא. העובדים למעשה נלחמים כל הזמן על הטריטוריה ועל הפרטיות.

unnamed (4)

unnamed (6)

הפתרון, מבחינת גולדברג, הוא עיצוב סביבה שלא מאיימת בפיקוח – "עובד שיושב כשגבו לקיר חש מוגן, פניו מופנות אל הצוות והעובדים האחרים והוא שותף למתרחש", הוא מסביר. "מחיצות נמוכות מאפשרות חשיפה וויזואלית לחלל, וכשכל העובדים רואים זה את זו רמת הרעש יורדת באופן אינטואטיבי".

כדי לאפשר פרטיות אקוסטית, לניהול שיחות פרטיות עם קולגות או בטלפון הנייד, גולדברג מציע שילוב של נישות, מרפסות וקפיטריות, אליהן אפשר "לברוח" לכמה רגעים.

unnamed (3)

כשניגשים לעצב סביבת עבודה, חשוב לזכור שהמשרד הוא כרטיס הביקור של העסק בכל המובנים – הוא מציג בפני מבקרים ולקוחות את תפיסת העולם של החברה, מספק את הרושם הראשוני עבור עובדים פוטנציאלים, ובעיקר זהו המקום שבו מנהלים ועובדים מן השורה מבלים את חלק הארי של היום שלהם, ביחד ובנפרד, כקולגות או כחברים. "הנאה בעבודה משיגה שלמות ביצירה" – ואת זה אמר אריסטו הרבה לפני שהאוניברסיטה הראשונה חשבה לפתוח מסלול לייעוץ ארגוני.

קישור לכתבה המלאה מתוך מגזין in by innovate