אחד על אחד עם האדריכל יואל דבוריינסקי

משרדם של אבי ליואי ויואל דבוריינסקי - 'ליואי דבוריינסקי אדריכלים' עוסק בעיקר בבניה ציבורית בדגש על מבני חינוך עם התמחות מיוחדת בחדשנות בחינוך.

בין הפרויקטים שתוכננו על ידי המשרד: חידוש בניין עיריית תל אביב, תיאטרון חולון, מרכז מוזיקה בראש העין וסדרה ארוכה של מבני חינוך. הבעלים של המשרד, האדריכל יואל דבוריינסקי, שיתף אותנו בתהליך התכנון של בית הספר היסודי בית צורי ברמת אביב ג', בעל המבנה הגבוה בישראל. 


בית הספר בית צורי - רמת אביב ג'

המחיצות מבית אינובייט, נכנסות גם לשווקים הציבוריים, שאינם משרדיים בהכרח, כמו בתי חולים, בתי ספר וכדומה. דוגמא נפלאה לכך היא הפרויקט של ביה"ס צורי בתכנון ליואי דבוריינסקי אדריכלים. 

בית צורי הוא בית ספר יסודי ברמת אביב ג'. לאחרונה הסתיים שלב א' בפרויקט, הכולל 12 כיתות אם וכרגע בתכנון שלב ב' שכולל 6 כיתות נוספות. בית הספר בנוי על שטח מאוד קטן של כ-4 דונם בלבד, פחות מחצי מהשטח התקני. בית הספר הזה הוא גבוה במיוחד, ומגיע לגובה לבניין של 7 קומות, מכיוון שיש בו גם 4 קומות של כיתות וגם אולם ספורט שבנוי על הגג. 

המבנה יושב על קו אפס של רחוב קק"ל, בהתאם לתפיסה שמבנה מסוג זה יהיה חלק מהעיר, ולא כלוא בתוך גדרות מוסדיות סביבו. ביה"ס מפסיק להיות פצע עירוני והופך לחלק מהרקמה העירונית.

בניה לגובה מייצרת הזדמנויות חדשות

ייעול השימוש בשטחים למבני ציבור (השטחים החומים) הוא אחד האתגרים החשובים והחמים המעסיקים היום את גופי התכנון ואת מקבלי ההחלטות העירוניים והממשלתיים, עקב הציפוף האורבני ההולך וגדל במרכזי הערים, בעקבות תמ"א 38, הבניה לגובה ושינויים דמוגרפיים.

תל אביב מבינה כיום שקרקע זה משאב מאוד יקר, וחובה להשתמש בו בתבונה, כמו למשל לבנות בתי ספר לגובה, שניתן לראות שזו מגמה גם בערים צפופות אחרות בעולם. השימוש במבנה מסוג זה הוא קצת אחר, אבל השימוש הזה לא זר לילדים של ימינו, מכיון שכולם מסביבם גרים ברבי קומות או מסתובבים בקניונים, כך שהם רגילים להתנהלות במבנים מסוג זה.

התכנון לגובה הוביל אותנו ליצירת פתרונות חדשים לנושא החצרות. בעצם אנחנו מתייחסים גם למרפסת הגג בקומה השניה וגם לאולם ספורט על הגג - כחצרות. זאת בנוסף לחצר על הקרקע. הבניה לגובה יצרה הזדמנויות למרחבי עבודה חוץ כיתתיים הצופים לנוף.

מסע בעולם בעקבות חדשנות חינוכית

בית הספר הזה תוכנן לא רק כתכנון פרטני למקרה ספציפי, אלא מהווה אפליקציה של חשיבה ומחקר רחבים הרבה יותר בנושאים של חדשנות בחינוך ובתי ספר לגובה, לאחר מסעות בעולם בעקבות החדשנות החינוכית.

הנושא של חדשנות בחינוך, נחקר רבות ע"י צוות המשרד וכלל בין היתר מסע לפינלנד, הנחשבת למדינה מתקדמת בתחום החינוך, בכדי ללמוד כיצד הם עושים את זה ומה עובד להם. בפינלנד קיימים מכוני מחקר שחוקרים איך אפשר ללמוד בכיף – FUN ACADEMY אז יש המון פתרונות וטכניקות שנלמדו גם מהצד הפדגוגי, אשר מיושמים לאחר מכן בתכנון האדריכלי הנעשה ע"י המשרד.

משרדי פייסבוק
בדיוק כמו בבית, כל אחד יכול למצוא לעצמו את המקום שבו הכי נוח לו

הקונספטים החדשניים של חינוך ולמידה מדברים על כך שילד לא יכול לשבת יותר מדי והוא צריך להיות כל הזמן בתנועה. לכן נותנים להם הקניות קצרות, של 12 דקות, ואחר כך מאפשרים עבודה עצמאית. יש ילדים שקשה להם להתרכז על כסא, אז רצינו להעניק להם אפשרויות אחרות כמו ישיבה על פופים ברחבי החלל או עמידה באחת העמדות הפזורות במסדרונות ומחוץ לספריה. 

קונספט חדשני של כיתות שקופות וצבעוניות שמחה

על מנת לאפשר ההתמצאות קלה - כל קומה בבית הספר מאופיינת בצבע אחר. כל הכיתות שקופות ומאפשרות עבודה בתוך הכיתה או במרחבים חוץ כיתתיים, הנשלטים ויזואלית מהכיתה. כך שהחוויה במסדרונות היא של פעילות ועשיה - אנטיתזה למסדרונות השוממים מהסוג הישן שהיינו מורגלים אליו.

השקיפות והצבעוניות השמחה, באות לידי ביטוי באמצעות מחיצות רצפה תקרה של MAARS. הדגם הספציפי נבחר משום שאפשר לנו ביצועים אקוסטיים ודלתות אינטגרליות שהתבקשו בחלל מסוג זה וגם את העבודה עם פלטת הצבעים הרצויה.

פעילות אחרי שעות הלימודים

עיריית תל אביב משתדלת שהמבנים הציבוריים יהיו פעילים גם בשעות הערב, במטרה להפעיל את המבנה עבור הקהילה במהלך כל שעות היום. התכנית היא שבאולם התעמלות יהיו חוגים אחרי שעות הפעילות של בית הספר, ועובדים בכיון של להפעיל גם את החצרות וכו'. כיום השאיפה היא למבנים רב תכליתיים ופעילים לאורך כל שעות היום, שביה"ס הוא גם מתנ"ס, והוא נועד לשרת את הקהילה. אם התשתית קיימת אז למה לא להשתמש בה במהלך כל היום. 

מבט לתוך אולם הספורט. צילום באדיבות האדריכל יואל דבוריינסקי


תשתית חדשנית מאפשרת שימוש בשיטות הוראה חדשות

בסה"כ הפידבקים מהשטח הם חיוביים. היה חשש שהמחיצות השקופות יסיחו את דעתם של הילדים, שיסתכלו החוצה במקום פנימה. אבל זה התגלה כלא נכון. מתרגלים לזה מהר מאוד, והכיתות השקופות נהיו שקופות גם לילדים ודעתם אינה מוסחת. מסתבר שכשיש משהו מעניין בשיעור לא ניתן להסיח את דעתם בקלות.

שינויים דורשים גם טרנספורמציה מצד הצוות מבחינת החשיבה שלו, של איך להשתמש בתשתית החדשה, המאפשרת גם שימוש בשיטות הוראה חדשות. יש מורים שקצת קשה להם ואחרים שמסתגלים בקלות, אבל ביה"ס משקיע בהכשרה של הצוות על מנת לעשות שימוש מירבי וחכם במרחבים החוץ כיתתיים האיכותיים שנבנו.


קרדיטים:

לקוח: אחוזות החוף בע"מ

צלם: עוזי פורת

ניהול פרויקט ופיקוח: קורן גואטה

ניהול פיקוח וייעוץ: איציק קורן ולאון סטארק

מפקח: אלדד רב אל

צוות התכנון במשרד ליואי דבוריינסקינועה לידור - ראש צוות, ניר מורנל אדריכל אחראי וחופי הררי

ביצוע: החברה למשק וכלכלה - משכ"ל

קבלן: וואליד גראייב

מחיצות: MAARS, אינובייט